Na Mazury!

Pan Krzysztof Łysiak zorganizował wycieczkę na Mazury w dniach 8-10.10.19. Uczestniczyło w niej 22 uczniów z kl. IV - VIII pod opieką P. Kierownika, P. R. Wolskiego, P. B. Lisewskiej i P. E. Roli.

Po zbiórce o 3.30 pojechaiśmy na dworzec autobusem i dalej pociągiem do Olsztyna przez Warszawę.Po dotarciu do celu wsiedliśmy do zamówionego autokaru i wyruszyiśmy zwiedzać Warmię i Mazury. Najpierw obejrzeliśmy skansen w Olsztynku, gdzie na rozegłym terenie znajdują się takie obiekty, jak: wiatraki, chaty, świątynia, szkoła, spichlerze i inne budynki gospodarcze z terenu Warmii i Mazur.P. Przewodnik wyjaśnił, co to jest pruski mur, jak zabezpieczano się przed powodzią i opowiedział, jak żyli dawni mieszkańcy tej krainy. Potem wróciliśmy do Olsztyna, gdzie zakwaterowaliśmy się w hostelu i udaliśmy się do obserwatorium astronomicznego. Olsztyn to miasto związane przecież z Kopernikiem i obroną zamku przed Krzyżakami w 1520 r. Astronom w obserwatorium opowiedział nam o dziele Kopernika, pokazał przyrządy z XVI w. do badania ciał niebieskich, a także teleskop z XXI w. i wprowadził w fascynujący świat meteorytów, skał marsjańskich i księżycowych. Potem spojrzeiśmy na Olsztyn z wysokości wieży ciśnień. Po wyśmienitym obiedzie jedna grupa spacerowała po Starym Mieście, a druga prowadziła ożywione życie towarzyskie w hostelu.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od śniadania na bogato, a potem ruszyliśmy do Gierłoży pod Kętrzynem do Kwatery Hitlera. P.Przewodnik przekazał nam  mnóstwo ciekawostek o Wilczym Szańcu: o tym, jak zbudowano bunkry i zabezpieczono przed nalotem, jakie były okoliczności zamachu na Hitlera z 20.07. 1944 r., jaka ochrona i dojazd do tego ponurego miejsca, gdzie wódz III Rzeszy podejmował najważniejsze wojenne decyzje, skąd wydał rozkaz o zniszczeniu Warszawy. Po odkryciu tajemnic II wojny światowej pojechaliśmy do sanktuarium w Św. LIpce. Podziwialiśmy wspaniałą barokową świątynię, niezwykłe organy i wysłuchaliśmy koncertu. Potem czekał na nas imponujący zamek w Reszlu. Wychodziliśmy na wieżę i schodziliśmy do lochów, wędrowliśmy po dziedzińcu. W Sali Rycerskiej zobaczyliśmy  zbroje i miecze, a we wszystkich pomieszczeniach średniowieczne narzędzia tortur. Oprócz przerażającej ekspozycji wysłuchaiśmy relacji o ostatniej kaźni czarownicy na Mazurach w XVIII w. Spacer po Reszlu zakończyliśmy  w pobliskim najgłębszym wąwozie. Wieczór  w Olsztynie spędziliśmy na wzgórzu zamkowym, nad rzeką Łyną, na Starym Mieście.

Trzeci dzień przeznaczyliśmy na rejs po wielkich jezorach mazurskich. Wypłynęliśmy z Mikołajek i przez J. Mikołajskie, Śniardwy, śluzę i inne jeziora po 2 godzinach dobiliśmy do brzegu w miejcowości Ruciane- Nida. Kapitan zapoznał nas z trasą i osobliwościami mazurskiej przyrody, którą podziwialiśmy w całej okazałości. Potem wróciliśmy do Olsztyna i po posiłku pożegnaliśmy się z przemiłym pilotem i kierowcą i z dworca odjechaliśmy do Warszawy, a stamtąd do Lublina. Dowiedzieliśmy się z internetu, że tego dnia Olga Tokarczuk otrzymała literacką Nagrodę Nobla. Po północy już 11.10.19 zakończyliśmy w Sobianowicach naszą wyprawę na Mazury. Byliśmy pełni wrażeń, odprężeni, zadowoleni z licznych atrakcji, wspaniałej złotej polskiej jesieni i świetnej atmosfery. P. Łysiak z P. Wolskim już planują następną wycieczkę...

Podobnie jak w tysiącach szkół całej Europy, również i w naszej szkole 26 września2019 był datą szczególną. Chcieliśmy przypomnieć, że w tym dniu obchodzimy EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW. Pani Joanna Niewęgłowska-Gomółka zaprosiła uczniów drugiego etapu edukacyjnego do wspólnej zabawy i świętowania. Chętni uczniowie z dwóch najstarszych klas mogli wziąć udział w wyzwaniu językowym - Language Challenge, które polegało na udzieleniu odpowiedzi na 30 pytań ukrytych w kodach QR. Klasa VI brała udział w quizie językowym o tematyce europejskiej z wykorzystaniem aplikacji Kahoot. Dla klas IV – VI ogłoszony był konkurs pod hasłem SYMBOLE EUROPY W 3D. Poziom prac uczniów był imponujący i zaskoczył zarówno organizatora jak i cała społeczność szkolną.

Jednogłośnie – WIEŻA EIFFLA - praca uczennicy klasy VI – Wiktorii Wójcik zajęła pierwsze miejsce. Drugie miejsce ex aequo zajęli: Barbara Pawelecuczennica kl. VI – Krzywa Wieża w Pizie oraz Maciej Pawelec uczeń kl. IV – COLOSEUM. Na podium znalazły się również prace uczniów klasy IV: Adama Kurka oraz Arkadiusza Masolaka, przedstawiające słynną londyńską wieżę z zegarem zwaną jako BIG BEN. Wyróżnienia otrzymali Michał Ziemichód oraz Patryk Żydek za prace pt. BIG BEN. Podziwiamy talenty, doceniamy chęci oraz serdecznie gratulujemy zwycięzcom. Zapraszamy do zabawy w roku następnym.

W dniu 17 września uczniowie klas VII i VIII wzięli udział w pokazach z fizyki organizowanych z racji XVI Lubelskiego Festiwalu Nauki. Dla części uczniów była to już kolejna wizyta na auli Wydziału Fizyki UMCS. Z niesłabnącym zainteresowaniem i entuzjazmem wszyscy obserwowali niezwykłe doświadczenia i spektakularne efekty prezentowane przez naukowców tej katedry. Mamy nadzieję, że takie inicjatywy rozbudzą apetyty naszych uczniów, aby w przyszłości ubiegać się o indeksy uczelni z tradycjami i bogatą historią. Tymczasem życzymy powodzenia w nauce oraz nieustającej motywacji do poszerzania horyzontów i dążenia do realizacji planów i marzeń.

W dniu 27.09.2019 odbyło się uroczyste zaprzysiężenie, wybranej w demokratycznych wyborach, Rady Samorządu Uczniowskiego. W jej skład weszli Oskar Kręglicki kl. IV, Aleksandra Nowak kl. IV, Alicja Żebrowska kl. V, Maja Flis kl. V oraz Weronika Guzowska kl. VI. W Akcie Ślubowania uczniowie przyrzekali godnie reprezentować uczniów naszej szkoły, dbać o jej dobre imię i wizerunek, uczciwie sprawować powierzone funkcje, współpracować z dyrektorem i nauczycielami oraz szanować wszystkich pracowników szkoły. Funkcje przewodniczącej pełniła będzie Maja Flis. Pani Beata Lisewska przekazała pałeczkę nowemu opiekunowi tej agendy szkoły, którym został pan Jacek Kłoda. Serdecznie gratulujemy, życzymy owocnej współpracy oraz wiele inspiracji.

Gratulacje od Pani Dyrektor.

Rajd i biwak

Co roku p. K. Łysiak organizuje rajdy rowerowe. W tym roku  pojechaliśmy  do Białki Parczewskiej, gdzie spędziliśmy  dwa dni na biwaku nad pięknym i czystym jeziorem. Oprócz uczniów z kl. V- VIII z Sobianowic uczestniczyła  w tym rajdzie młodzież z kl. VIII i z OSP w Świdniku.  Pierwszego dnia przejechaliśmy Lasy Parczewskie i tam zobaczyliśmy wiele pomników ku czci partyzantów z powstania styczniowego, II wojny światowej i podziemia niepodległościowego po 1945 r. P. Łysiak opowiadał o ich walkach i ludziach różnej narodowości ukrywających się w tych lasach. W Białce zatrzymaliśmy się w domkach i zwiedzaliśmy okolicę. Woda w jeziorze była ciepła, a pogoda sprzyjała biwakowaniu. Nie obyło się bez ogniska.

Drugiego dnia pojechaliśmy do Sosnowicy, gdzie p. przewodniczka pokazała nam cerkiew i kościół, a także dąb " Tadeusz" i punkt widokowy na tę krainę lasów, jezior i bagien. Widzieliśmy również budynek, w którym niegdyś przebywał Tadeusz Kościuszko. Po obiedzie wyruszyliśmy w drogę powrotną. Za tempo przejazdu pochwalił nas p. K. Łysiak. Młodzieżą opiekowali się nauczyciele: p.E. Rola,p. A. Rozmus i rodzice: p. Wolski i p. Pawelec. Impreza okazała się nadzwyczaj udana,  a młodzież zachowywała się znakomicie.